Rozważanie na temat tej metody powinniśmy zacząć od napisania ważnej kwestii.
To zależy jak się z tym czujesz-rodzicu. Jeśli nie ma żadnych przeciwskazań zdrowotnych i jesteście wspólnie na to gotowi możecie zacząć rozszerzać dietę właśnie od BLW. Nazwa ta nie oznacza nic innego jak „Baby- Led Weaning” czyli rozszerzanie diety kierowane przez dziecko. Pozwalamy dziecku decydować na co ma ochotę w danym momencie i ile zje tego produktu podczas posiłku. Natomiast My jako rodzice mamy wpływ na to co podamy dziecku, kierując się jego potrzebami żywieniowymi.
Najważniejsze kwestie od których zaczynamy:
- od 6 m.s.ż ,
(kontynuacja karmienia piersią lub mlekiem modyfikowanym, zalecenia PTGHiŻD mówią o przedziale od 17 tygodnia i nie później niż 26 tydzień wprowadzania pokarmów uzupełniających)
- dziecko siedzi stabilnie z podparciem, trzyma głowę pionową, wyciąga rączki i próbuje chwytać pokarm, nie wypycha językiem jedzenia
( osiągnięcie dojrzałości mięśniowo-nerwowej do przyjmowania pokarmów stałych)
- proponowane produkty są dostosowane do umiejętności dziecka
( przygotowujemy posiłek bezpieczny dla dziecka i odpowiedni do jego możliwości, na początku wybierz większe i miękkie kawałki aby łatwiej było je złapać i zmielić)
- warto przeczytać kilka artykułów, książek aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tej metody
( w przypadku BLW większość osób zaczyna od książki „Bobas lubi wybór” i najnowszych zaleceń PTDŻ)
- zapoznać się z pierwszą pomocą
( możliwe, że dzięki temu przekonasz się do BLW i będziesz pewniejsza/y)
- być obecnym podczas posiłków dziecka
(rolą opiekuna jest być przy dziecku podczas posiłków- po prostu ze względów bezpieczeństwa)
- przygotować się na spory bajzel;)
(nauka wymaga poświęceń- co tu dużo pisać;)
- różnorodność podawanych posiłków
(uczymy dzieci w ten sposób poznawania smaków, zapachów i konsystencji)
- regularność podawania posiłków
(wykształci to u dziecka pewien rytm dzienny i poczucie bezpieczeństwa)
- nie zamykaj się na zmianę metody
(możliwe, że ta metoda od razu do Was nie przemówi- zastosuj sposób mieszany wraz z łyżeczką i stopniowo zyskasz więcej pewności)
- początki
(postaraj się podać dziecku posiłek uzupełniający po mleku tak aby pierwszy głód był zaspokojony)
- cierpliwość
( na początku dziecko bawi się jedzeniem i je doświadcza- dajmy mu chwilę, z upływem czasu zauważy, że można się najeść. Dotyk to również ważny element rozwijania nowej umiejętności)
- nie bawimy się jedzeniem, nie klaszczemy, nie zachęcamy
( dajemy w spokoju zjeść dziecku. Nam przecież nikt nie gratuluje zjedzonych brokułów)
Dążymy do tego aby wszyscy przy jednym stole jedli to samo i o tej samej konsystencji ale na to potrzeba czasu i morza cierpliwości. Obserwuj swoje dziecko, wyciągaj wnioski i modyfikuj konsystencje, wielkość porcji czy formę podania na talerzyku.
Od jakich produktów możesz zacząć?
- ugotowane miękkie warzywa np. ugotowany i podzielony na różyczki brokuł
- surowe warzywa np. pomidory obrane ze skóry i pokrojone w ósemki
- owoce np. gruszka pokrojona w ósemki, jabłko ugotowane na parze
- mięsko np. mielone drobiowe ugotowane
- ryba ugotowana lub upieczona np. rozgnieć palcem aby sprawdzić czy jest bezpieczne
- chlebek posmarowany masłem
- makarony ugotowane np. świderki- łatwiej jest je złapać
- jajo – ugotowane na twardo lub dodane do omletu
Pamiętaj! To nie porada dietetyczna a jedynie skrawek informacji. Skonsultuj się z lekarzem i dietetykiem w celu indywidualizacji diety.
POWODZENIA!
mgr Karina Targosz